Описание презентации по отдельным слайдам:
-
1 слайд
Жокул дидактик – технолоӂие модернэ де дезволтаре а комуникэрий
Ындеплинит:
Романенко О.А.
ынвэцэтоаре де лимбэ (офичиалэ)
ши литературэ молдовеняскэ -
2 слайд
Жокул есте презент ын теория психо-педагоӂикэ ка унул дин принчипалеле мижлоаче де едукаре а копиилор, авынд ун рол детерминант ын дезволтаря психикэ, прегэтинду-л пентру тречеря ла ун нивел супериор де дезволтаре психикэ, канализынду-й ын мод позитив енерӂия ын моделаря виитоарей сале персоналитэць.
-
3 слайд
Жокул, ын спечиал чел дидактик, ангажазэ ын активитатя де куноаштере, челе май импортанте прочесе психиче, авынд ын ачелашь тимп, ун рол форматив ши едукатив. Лекцииле, десфэшурате ын тоталитате прин жок, кыт ши челе ынвиорате ку жокурь дидактиче, сусцин ефортул елевилор, менцинынду-й мереу атенць ши редукынд градул де обосялэ. Прин либертатя де гындире ши акциуне, прин ынкредеря ын путериле проприй, прин инициативэ ши кутезанцэ, жокуриле дидактиче девин пе кыт де валороасе, пе атыт де плэкуте. Ын жок се дезволтэ куражул, персеверенца, дырзения, компетиция, коректитудиня, дисчиплина, прекум ши спиритул де коопераре, де вяцэ ын колектив ши де компортаре чивилизатэ.
-
4 слайд
Утилизынду-л фреквент, ымбинынд инедитул ку плэкутул, ам констатат кэ активитатя девине май интересантэ, май атрактивэ, ши дупэ кум ремаркэ психологул американ, Жером Брунер:
«Жокул конституие о адмирабилэ модалитате, де а-й фаче пе елевь сэ партичипе актив ла прочесул де ынвэцаре. Елевул се гэсеште аич ын ситуация де актор, де протагонист ши ну де спектатор, чея че кореспунде фоарте бине динамизмулуй гындирий, имаӂинацией ши вьеций луй афективе, уней требуинце интериоаре де акциуне ши афирмаре». -
5 слайд
Жокуриле дидактиче активязэ гындиря, трезеск интересул фацэ де дисчиплина ла каре се фолосеште, ла мунка интелектуалэ май продуктивэ, менцин атенция ши асигурэ асимиларя май профундэ а материей де студиу. Тоате ачестя сынт аргументе импортанте, пентру а инклуде жокул принтре методеле де дезволтаре а комуникэрий копиилор.
Жокул дидактик репрезинтэ ун ансамблу де акциунь ши операций, каре паралел ку дестиндеря, буна диспозицие ши букурия, урмэреште обьективе де прегэтире интелектуалэ, техникэ, моралэ, естетикэ, физикэ а копилулуй.
-
6 слайд
Ын практика школарэ ынтылним форме вариате де жокурь дидактиче, класификаря лор поате фи реализатэ дин май мулте пункте де ведере:
а) дупэ концинутул ши обьективеле лор:
жокурь дидактиче пентру куноаштеря медиулуй ынконжурэтор;
жокурь дидактиче математиче;
жокурь дидактиче пентру ынсуширя унор норме де компортамент чивилизат;
жокурь музикале;
жокурь де ориентаре ын спациу, де мишкаре;
жокурь апликативе ку функция де фиксаре а унор регуль сау прочесе ши де екстиндере а ачестора асупра унор ситуаций ной. -
7 слайд
б) дупэ презенца сау абсенца материалулуй дидактик, деосебим:
жокурь дидактиче орале – фэрэ материал дидактик;
жокурь дидактиче ку ажутор материал;в) дупэ сарчина дидактикэ:
ку експликаций ши екземплификаре;
ку експликацие, дар фэрэ екземплификаре;
фэрэ експликацие, ку симпла енунцаре де сарчинь.г) дупэ моментул ын каре се фолосеск ын кадрул лекцией:
жокурь дидактиче, активитэць де сине стэтэтоаре;
жокурь дидактиче, активитэць комплементаре. -
8 слайд
д) дупэ скопул урмэрит, жокуриле дидактиче се ымпарт:
жокурь сензориале:
пентру дезволтаря сенсибилитэций тактиле ши кинестезиче;
пентру дезволтаря сенсибилитэций визуале;
пентру дезволтаря сенсибилитэций аудитиве;
пентру дезволтаря сенсибилитэций густатив-олфактиве.жокурь интелектуале:
де симуларе а комуникэрий орале;
де атенцие ши ориентаре спациалэ;
де анализэ ши синтезэ менталэ;
де реализаре а компарацией ментале;
де реализаре а абстрактизэрий ши ӂенерализэрий;
пентру дезволтареа перспикачитэций;
пентру дезволтареа имаӂинацией; -
9 слайд
е) дупэ модалитатя де десфэшураре:
жок-конверсацие;
жок-диалог;
жок-екзерчициу;
жок-ынсченаре;
жок-кэлэторие имаӂинарэ;
жок-гичитоаре;
жок-проблемэ;
жок-компетицие;
жок-пресупунере;
жок де рол. -
10 слайд
Жокуриле дидактиче пот фи асимилате унея сау алтея динтре категорий, еле пэстрынду-шь дрепт карактеристикэ фаптул кэ:
* ау кларе функций формативе;
* деривэ динтр-о интенционалитате едукативэ.Десфэшураря оптимэ а жокулуй дидактик пресупуне презенца елементелор карактеристиче: сурприза, гичиря, ынтречеря, прекум ши стабилиря уней атмосфере дестинсе, релаксанте де бунэ диспозицие. Ка орьче методэ де ынвэцэмынт, жокуриле дидактиче требуе утилизате ку мулт дисчернэмынт ши привите ку сериозитате, еле фиинд активитэць, каре контрибуе ынтр-ун мод феричит ла добындиря де куноштинце, компетенце, компортаменте, прекум ши ла формаря де абилитэць.
-
11 слайд
Пентру о май бунэ реализаре а жокулуй дидактик, ынвэцэторул требуе:
сэ алягэ жокуриле дидактиче потривит обьективелор урмэрите партикуларитэцилор класей ши а дисчиплиней;
сэ имприме ун ритм жокулуй;
сэ менцинэ атмосфера де жок;
сэ евите моментеле де монотоние;
сэ стимулезе инициатива ши идентитатя елевилор;
сэ ле урмэряскэ компортаментул;
сэ формезе конклузий, апречиерь асупра фелулуй ын каре с-а десфэшурат жокул, асупра компортаментулуй елевулуй, сэ факэ рекомандэрь, привинд евалуаря индивидуалэ сау ӂенералэ. -
12 слайд
ЕКЗЕМПЛЕ ДЕ ЖОКУРЬ ДИДАКТИЧЕ:
Асочиязэ картонашеле (гэсеште синонимеле)
-
13 слайд
Асочиязэ картонашеле
(гэсеште антонимеле потривите) -
14 слайд
-
15 слайд
Асочиязэ фруктеле ку денумириле потривите
-
16 слайд
Асочиязэ легумеле ку денумириле потривите
-
17 слайд
Асочиязэ транспортул ку денумириле кореспунзэтоаре
-
18 слайд
Вынэтоаря де кувинте (селектязэ кувителе ла о анумитэ темэ: ВЕСЕЛА, ПЭСЭРИЛЕ ДОМЕСТИЧЕ, МОБИЛА, АНИМАЛЕЛЕ, ХАЙНЕЛЕ, ТРАНСПОРТУЛ)
-
19 слайд
Нумеште кувынтул (обьектул), каре есте де присос. Де че?
-
20 слайд
-
21 слайд
-
22 слайд
-
23 слайд
Ын конклузие, дин пункт де ведере едукатив, требуе сэ фие асигуратэ о жустэ пропорционалитате а жокулуй ку мунка, елементул дистрактив ку ефортул физик ши интелектуал.
Орькаре ар фи субьектул ачестор жокурь, еле индук стэрь де дескэтушаре, експримаре либерэ, превин монотония ши обосяла, фортификэ ресурселе интелектуале ши емоционале але елевилор.