Класс: 10
Тема: Свободное время подростков
Тип урока: урок совершенствования умений и навыков
Цель: совершенствование умений и навыковговорения, аудирования , письма по теме «Свободное время подростков»
Задачи:
ü активизироватьупотребление тематической лексики;
ü развиватьумения вести диалог и строитьмонологическое высказывание
ü развитие умений продуктивного письма (эссе сэлементами рассуждения на основе таблицы
ü воспитыватьстремление с пользой проводить свободное время.
УДД
Личностные: умение анализироватьи создавать на основе полученных знаний новый продукт обучения
Регулятивные: определять цель учебнойдеятельности; обнаруживать и формулировать учебную задачу и составлять план еевыполнения и оценивать результаты.
Коммуникативные: умение полно и точно выражать свои мысли всоответствии с задачами и условиями коммуникации; умение достигатьдоговоренность и согласовывать общее решение.
Познавательные:обобщать информацию в виде схемы, таблицы; умение анализировать, сравнивать, обобщать,строить логическое рассуждение.
Оборудование: УМК Spotlight для 10-х классов(Английский в фокусе) /Автор Ваулина Ю.Е., Дж. Дули, Подоляко О.Е., ВирджинияЭванс. – М.,: «Просвещение», 2022., раздаточный материал, фильм “Free time activities”,
презентация, интерактивная доска.
Ходурока
1. Организационныймомент
Т:Goodmorning, pupils. Glad to see you. Are you OK? Let’s start our lesson.
2. Определениетемы и цели урока
Т: Look at these picturesand guess what we are going to discuss at our lesson today? What is the theme of our lesson? (Презентация: слайд 1)
What are the aims of our lesson? (Слайд 2)
The aims of our lesson are:
o to listen to the information how teenagersentertain themselves;
o to ask and answer questions about freetime activities of teenagers;
o towrite notes what teenagers enjoydoing when they are free;
o to express your opinion about teenagers’entertainment.
3. Основная часть урока
1) Лексическая зарядка (Фронтальный опрос)
Заполните кластер. Какие словаи фразы вы вспоминаете, когда видите или слышите «свободное время»?
Предполагаемый ответ:
Playingcomputer games/Watching TV/Hanging out with friends
Playing andwatching sports games/Going to the cinema or theatre
Listening tomusic/Reading /Dancing/ Taking pictures/Fishing/Collecting
Visitingmuseums and exhibitions (school trips)
Going tomalls with parents/Going shopping or window-shopping
2) Речеваязарядка (Фронтальный опрос)
T: Express your attitude (positive, negative or neutral) towards the forms of entertainment (уч-ся выражают свое отношение к данным занятиямв свободное время с опорой на слова и фразы) (Слайд 3)
Positive
|
Negative |
Neutral
|
· I enjoy …. · I prefer … · I am keen on … · I am fond of … · I am a bit of a computer game addict…
|
· I dislike… · … is not my pair of shoes. · Im not fond of … · Im not keen on …
|
· I dont mind … but I prefer…. · · Im not against … ·
|
· I find it / them … · · Gripping · Relaxing · Exciting · Interesting · Educational · Entertaining · Sociable · |
· I find it / them … · · Pointless · Boring · Dull · Useless · Uninteresting · Tiring · |
· |
3) Listening.Развитие умений аудирования с целью полного понимания информации.
T: Watch a short film and tell what youngpeople prefer doing at their free time.
(https://www.youtube.com/watch?v=akZrk7jF5Jo )
Task (Слайд 4)
a) Interviewee1
What activity is the girl going to do soon?
Does she have any free time at the weekends? Why?
b) Interviewee2
Whendoes the young man have free time?
Namethe 4 activities he does.
c) Interviewee3
Whatdoes she enjoy doing when she is free?
Whatfood is she crazy about?
d) Interviewee4
Which3 sports is he doing?
e) Interviewee5
Ishe very active person? Why?
f) Interviewee6
Whatis her main sport?
Whodoes she do the other sport with?
g) Interviewee7
Whatis her hobby?
Контрольвыполнения задания.
4. Speaking.(Групповаяработа)
Упражнение Survey (выполняется вформе «броуновского движения»). Interview the classmates about their favouritefree time activities).
T: So, teenagers from thefilm prefer doing sport, hanging out with friends, camping, watching films,cooking, reading books and listening to music. Now let’s find out what you doin your free time. Split into two groups of 7 people; interview your classmatesabout their favourite free time activities.
a) Вопросы для обсуждения
Т:Think the questions to discuss. You can see scrambled sentences on the blackboard.Put the words in correct order and make the questions.
1. entertainment,you, what, like, do? Why
2. free,how, you, have, week, much, days, do, on?
3. do,time, usually, spend, you, your, how, free?
4. sport,you, do, do, any ?
b) Оформлениерезультатов
T: Write the informationabout popular free time activities in your group in the table 1
Activities |
Number of teenagers |
Hanging out with friends |
|
Watching movies |
|
Playing computer games |
|
Surfing the Net |
|
Doing sport |
|
Reading books |
|
Shopping |
|
Travelling |
|
Others |
|
c) Подведениеитогов.
T: A leader of the group should makea short report about the most popular free time activities.
T: Let’s sum up the results of interviewing.Name the 3activities that are the most popular and the 2 the least preferred. Then fill in the table 2
Activities |
Number of teenagers % |
Hanging out with friends |
35 |
Surfing the Net |
27 |
Doing sport |
20 |
Playing computer games |
13 |
Reading books |
5 |
Динамическаяпауза: Areyou tired? Lets move to music .
Writing. (Фронтальный опрос, индивидуальная работа)
Развитие уменийпродуктивного письма: эссес элементами рассуждения на основе таблицы (формат ЕГЭ) ( Индивидуальная работа)
1) Введениетемы эссе
T Nowlet’s imagine that you are doing a project on how your classmates spend theirfree time. You have found some data on the subject — the results of theopinion polls (see the table 2). Comment on the data in the table and give youropinion on the subject of the project.
2) Повторение структуры эссе с элементамирассуждения на основе таблицы /диаграммы и клише. Контроль выполнения домашнегозадания. Обучающиеся читают слова, фразы ипереводят их. (Слайд 5)
Respondents
the surveyed
preferable
20% of the surveyed
I found a diagram
relevant data
to comment on
according to the diagram/table
come second in popularity with 25%
the data analysis reveals
approximately
surprisingly
It is quite understandable
In conclusion
3) Развернутоеписьменное выказывание на основе таблицы
Usethe following plan:
— makean opening statement on the subject of the project;
—select and report 2−3 facts;
— make1−2 comparisons where relevant and give your comments;
—outline a problem that can arise with spending free time and suggest a way ofsolving it;
—conclude by giving and explaining your opinion on the best way of spending freetime.
Заключительная часть:
Домашнее задание:Tell about your free time activities (Слайд6)
Plan
1. Introduction
Tell aboutdifferent free time activities; what entertainment teenagers usually prefer andwhy.
2. Main body
Tellwhat you usually do when you are free and why
3. Conclusion
Рефлексия: (Слайд7)
T: How did youwork at the lesson? Choose one item:
I worked hard.
I was lazy.
I was indifferent.
I worked withpleasure.
I was active/inactive.
It was interesting for me
Итог урока
