X-PDF

Дистанционные курсы для педагогов

Поделиться статьей

Описание презентации по отдельным слайдам:

  • Утилизаря

    1 слайд

    Утилизаря методелор активе
    де предаре
    ла лекцииле де лимбэ ши литературэ офичиалэ (молдовеняскэ),
    ка мижлок де формаре а компетенцей лингвистиче
    а елевилор.

    Тоницой Татьяна Ивановна
    ынвэцэтотор де лимбэ
    ши литературэ молдовеняскэ
    Институция Муничипалэ де Ынвэцэмынт
    шкоала медие русэ
    де култкрэ женералэ
    дин ор.Красна

  • Конформ

    2 слайд

    Конформ стандарделор едукационале де Стат, резултателе ынвэцэрий елевилор требуе сэ атингэ о компетенцэ комуникативэ а лимбий студияте, адикэ требуие сэ комуниче ши сэ кауте о ынцележере речипрокэ ку ворбиторий де алтэ лимбэ.
    Скопул предэрий лимбий ши литературий офичиале (молдовенешть) ла шкоалэ есте формаря компетенцей лингвистиче ши комуникативе а елевилор.
    Анотацие

  • Интродучере.

    3 слайд

    Интродучере.
    Компетенца лингвистикэ (лимбэ) — есте децинеря де куноаштинце деспре системул лингвистик, ку привире ла регулиле де функционаре а унитэцилор лингвистиче ын ворбире ши капачитатя де а утилиза ачест систем пентру а ынцележе гындуриле алтора ши пентру а-шь експрима проприиле жудекэць ын форме орале ши скрисе.
    Компетенца лингвистикэ есте уна динтре компонентеле компетенцей де комуникаре.
    Скопул формэрий компетенцей комуникативе а елевилор е ын унитатя тутурор компонентелор сале: компетенце лингвистиче, ворбитоаре, сочио-културале, едукационале ши когнитиве.

  • Пентру

    4 слайд

    Пентру формаря ку сукчес а компетенцей лингвистиче, требуе респектате мулте принчипий дидактиче, лингвистиче, психолингвистиче ши методоложиче але предэрий, принтре каре принчипиул комуникативитэций ши принчипиул практичий ворбирий конштиенте, пе база кэрора есте селектат, структурат ши организат материалул де лукру, мижлоачеле, формеле ши методеле пентру предаря лимбий ши а литературий офичиале (молдовенешть) ла шкоалэ.

  • Обьективеле

    5 слайд

    Обьективеле спечифице пентру фиекаре тип де активитате де ворбире сынт:

    • ын ворбире: капачитатя де а комуника, анунца, информа, спуне, експрима опиня са;

    • ын скрис: капачитатя де а ынрежистра рапид декларацииле ши децларацииле алтора;

    •ын лектурэ: капачитатя де а чити рапид пентру сине;

    • ын аудиере: капачитатя де а ынцележе ворбиря ынтр-ун ритм нормал ын тимпул комуникэрий ливе;

  • Тоате

    6 слайд

    Тоате ачесте аспекте але аткивитэций де ворбире (ворбире, читире, аскултаре, скриере) инклуд сарчинь ши екзерчиций спечиале легате де ун анумит стадиу де ынвэцаре. Ын фиекаре етапэ, професорул фолосеште анумите мижлоаче, техничь ши методе де предаре, каре пот вариа ын функцие де елевь спечифичь ку невоиле, интереселе, нивелул де компетенцэ лингвистикэ ал ачестора.
     

  • Интродучеря

    7 слайд

    Интродучеря пе скарэ ларгэ а методелор активе де предаре ын прочесул едукационал школар есте сарчина стратежикэ де астэзь.
    Експериенца мя де лукру мэ ындямнэ сэ фиу ын континуэ кэутаре а ноилор форме де лукру, а ноилор методичь ши техничь ефичиенте де лукру. Фиекаре лекцие ла шкоалэ требуе сэ айбэ о ориентаре комуникативэ ларгэ.
    Ын практика предэрий лимбий молдовенешть екзистэ о мулциме де методе, каре ау фост фолосите ши сынт фолосите ши акум. Методеле традиционале коезистэ ку челе модерне ын предаря лимбий молдовенешть, фиекаре авынд авантажеле ей.
    О лимбэ се ынвацэ, ын примул рынд, ка мижлок де комуникаре.
    Формаря компетенцей лингвистиче, комуникативе ын лимба молдовеняскэ пресупуне дезволтаря комплексэ а деприндерилор де: аудиере, ворбире, читире ши скриере.

  • Ла

    8 слайд

    Ла лекцииле меле сынт фолосите диферите методе ши техничь пентру дезволтаря ачестор компетенце:
    Утилизаря диференцелор ын кончепций. Конформ ачестей техничь елевий комуникэ пе диферите ситуаций, конформ експериенцей де вяцэ а лор ши а пунктулуй де вяцэ а лор.
    Де екземплу:
    — Ынаинте де а спуне чева, еу …… .
    — Ынаинте де а еши дин касэ, еу …… .
    — Кынд сынт феричит, еу …… .
    Ачастэ техникэ поате фи утилизатэ пентру антренамент ла ынтребуинцаря вербелор ла тимпул презент, трекут ши виитор.

  • Пентру

    9 слайд

    Пентру формаря ку сукчес а компетенцей лингвистиче, требуе респектате мулте принчипий дидактиче, лингвистиче, психолингвистиче ши методоложиче але предэрий, принтре каре принчипиул комуникативитэций ши принчипиул практичий ворбирий конштиенте, пе база кэрора есте селектат, структурат ши организат материалул де лукру, мижлоачеле, формеле ши методеле пентру предаря лимбий ши а литературий офичиале (молдовенешть) ла шкоалэ.

  • Арбореле

    10 слайд

    Арбореле женеоложик. Се пропуне аудиеря унуй текст деспре о фамилие. Ын тимпул примей аудиерь елевий требуе сэ комплетезе рамуриле кореспунзэтоаре але арборелуй ку нумеле респективе але мембрилор ачестей фамилий. Ын тимпул аудиерий а доуа елевий требуе сэ интродукэ ын скемэ ши алте дате деспре мембрий фамилией: вырста, локул наштерий, професия.
    Комплетаря арборелуй женеаложик де кэтре елев, поате серви ын калитате де супорт пентру ворбиря монологатэ

  • Аранжаря.

    11 слайд

    Аранжаря. Ын база ачестей техничь се афлэ диференца ын пунктеле де ведере але елевилор, привинд аранжаря информацией оферите пентру дискуцие ын прочесул комуникэрий.
    Де екземплу: Елевилор ли се пропуне сэ алягэ дин челе 20 кувинте де пе таблэ 10 обьекте че сынт нечесаре пентру а плека ынтр-о кэлэторие: кортул, чаунул, умбрела, скурта, перна, чашка, оглинда, тигая, маса, скаунул, пэпуша, каетул, зилникул, фуркулица, ундица, барка, бичиклета, лемне, минжя. Дупэ че фиекаре елев скрие варианта са, ынвэцэторул ый унеште ын групе кыте дой елевь ши ей требуе сэ алягэ дин кувинтеле сале комуне нумай зече обьекте. Апой тоць елевий дискутэ че обьекте сынт нечесаре ын кэлэторие, инвокынд аргументеле про ши контра.

  • Чоркинеле.

    12 слайд

    Чоркинеле. Еу дес фолосеск ачастэ методэ деоарече фиекаре ынтребаре чере неапэрат рэспунс скурт ши клар де ла елевь. Техника «Чоркинелуй» есте о техникэ де предаре–ынвэцаре, каре ый ынкуражязэ пе елевь сэ гындяскэ либер ши дескис, есте о методэ, каре стимулязэ гэсиря конексиунелор динтре идей. Есте о модалитате де презентаре ши евалуаре графикэ а куноштинцелор обцинут ын кадрул орелор
    Де екземплу: дупэ аудиеря текстулуй копиий рэспунд ла ынтребэриле скрисе пе таблэ: Кынд? Чине? Де че? Унде? Че? Ынтребэриле чер рэспунсурь скурте, кларе ши еле сынт легате де концинутул унуй текст.
    Сау ла студиеря темелор граматикале.
    Де екземплу: тема пронумеле.
    ДЕСКРИЕРЕ. Романул «Бисерика Албэ» (И.Друцэ). Портретул ероулуй принчипал

  • Балада

    13 слайд

    Балада Миорица —
    перлэ а попорулуй молдовенеск
    Дескриеря скематикэ а ероулуй принчипал

  • Пентру

    14 слайд

    Пентру ынсуширя ефичиентэ а вокабуларулуй ши а граматичий лимбий молдовенешть е нечесарэ дезволтаря деприндерилор де читире.
    Лукрынд ку текстул окий елевилор речепционязэ месажул скрис, яр креерул декодязэ семнификация луй.
    Обьективеле мажоре ын предаря читирий требуе сэ контрибуе ла формаря урмэтоарелор деприндерь:
    1) ынсуширя инструментулуй техник (сунет, кувынт, енунц, текст);
    2) кореларя кувынтулуй ростит ку варианта луй скрисэ;
    3) ынцележеря структурий пропозицией;
    4) ынцележеря организэрий текстулуй;
    5) читиря конштиентэ, коректэ, курсивэ ши експресивэ а текстелор;
    6) ымбогэциря куноштинцелор де вокабулар ши граматикэ;
    7) ынсуширя лимбий ка де мижлок де експримаре ши комуникаре;
    8) култиваря гындирий, а оризонтулуй интелектуал ши културал;
    9) анализа ши евалуаря челор читите;
    10) експунеря ложикэ ши сукчинтэ (орал сау ын скрис) а фаптелор редате ын текст;
    11) стимуларя уней пэрерь персонале.

  • Ын

    15 слайд

    Ын функцие де скопуриле урмэрите, ла лекцие фолосеск май мулте
    методе де читире:
    Сканаря. Есте о методэ де читире рапидэ пентру локализаря уней анумите информаций.
    Де екземплу: ла елевь пе банкэ се афлэ ун текст. Ли се дэ ынсэрчинаря сэ читяскэ рапид текстул ши сэ спунэ чине есте персонажул принчипал. Читиря рапидэ ый ва ажута пе елевь сэ атрагэ атенция нумай ла сарчина пусэ де ынвэцэтор.

    Читиря глобалэ. Есте о методэ де читире рапидэ, пентру о ынцележере глобалэ а челор читите. Десеорь, дупэ читиря текстулуй ынвэцэторул ынтрябэ:
    Деспре че сау деспре чине се ворбеште ын текст?

    Зигзагул. Есте о методэ де читире, каре се практикэ ла лекцие, кынд ун текст се ымпарте ын пэрць ши фиекаре елев примеште о парте пентру а фи чититэ. Ачастэ методэ десеорь е фолоситэ де мине ла лекций, деоарече есте нечесар ка ла лекцие сэ лукрезе тоць елевий ши ка текстул сэ фие студият де тоць елевий ла ун нивел ыналт.

  • Читиря

    16 слайд

    Читиря екстенсивэ. Есте о методэ каре пресупуне читиря унор тексте май лунжь, каре пот фи симплификате. Аич ле спун елевилор, кэ ну е нумайдекыт сэ ынцелягэ фиекаре кувынт, чи требуе сэ дедучем сенсул текстулуй дат.
    Читиря интенсивэ. Ачастэ методэ пресупуне читиря унор тексте май скурте ку скопул де а ынвэца лимба — феноменеле де граматикэ ши вокабуларул, каре импликэ ынцележеря детайлатэ а информацией дин текст.
    Ачесте доуэ методе се фолосеск атыт апарте кыт ши ымпреунэ.

  • Ла

    17 слайд

    Ла консолидаря текстулуй сау ла карактеризаря персонажулуй дес фолосеск техника пирамидей.
    Ын класа а 10 ла тема «Аминтирь дин копилэрие», дупэ студиеря лукрэрий, ын формэ де пирамидэ, комплектэм рындуриле дупэ кум сынт скрисе:
    — примул рынд: нумеле персонажулуй принчипал;
    — ал дойля рынд: Карактерул персонажулуй;
    — ал трейля рынд: Унде ши кынд аре лок акциуня;
    — ал патруля рынд: Акциуниле ероулуй принчипал;
    — ал чинчиля рынд: Евенимент;
    — ал шаселя рынд: Проблема;
    — ал оптуля рынд: Солуция.
    Есте о методэ бине куноскутэ де елевь. Астфел ей пот куноаште бине концинутул текстулуй ши карактеризаря персонажилор.
     
    1. —
    2. — —
    3. — — —
    4. — — — —
    5. — — — — —
    6. — — — — —
    7. — — — — — — —
    8. — — — — — — — —

  • Пентру

    18 слайд

    Пентру а форма деприндериле де скриере але елевилор, ей требуе
    сэ реализезе урмэтоареле акциунь:

    — копиеря симплэ;
    — копиеря ку сарчинь симпле;
    — класификаря кувинтелор ын скрис;
    — скриеря ын база моделулуй;
    — ымбинаря кувинтелор ын скрис;
    — скриеря кувинтелор ын база имажинилор;
    — транскриеря селективэ;
    — комплетаря текстулуй скрис;
    — скриеря ын база текстулуй;
    — скриеря диктэрий скурте;
    — скриеря експунерилор скурте.

  • Сынт

    19 слайд

    Сынт мулте методе де дезволтаре а абилитэцилор де скриере:
    — Brainstorming-ul (асалт де идей) поате фи о ексчелентэ модалитате де лукру ын груп, ку екзерсаря абилитэцилор де ворбире ши а челор де скриере.
    Ын ачастэ техноложие сынт примите орьче идей, кыт де фантастиче. Еле ну пот фи критикате.
    — Clustering-ul сау метода Пэянженулуй есте о алтэ техникэ прин
    интермедиул кэрея се пот женера фоарте мулте идей ынтр-ун тимп скурт.
    Есте ши ун инструмент де организаре графикэ а информацией ла ун анумит
    субьект.
    — Cinguin-ul есте о поезие де формэ фиксэ, утилизатэ ын скопурь ди-
    дактиче атунч, кынд се интенционязэ а формула кончис, дар пластик есенца
    унуй феномен, а уней регуль сау дефиниций. Терменул «чинг» вине де ла
    екивалентул «чинч» франчез. Кынд интродучем ачастэ техникэ, требуе
    сэ презентэм регулиле де скриере а ачестей поезий. Апой оферим кытева
    моделе.
    «Чингуин»
    I екипэ
    1. мамэ
    2. фрумоасэ ши жингашэ
    3. не дэ вяцэ, не креште, не юбеште
    4. Есте тот че авем май скумп, май драг .
    5. драгосте
    II екипэ
    1. примэварэ
    2. жингашэ ши фрумоасэ
    3. о аштептэм, вине, се дуче
    4. Есте анотимпул чел май фрумос, май плэкут.
    5. анотимп
     

  • title=

    20 слайд

  • Ын

    21 слайд

    Ын скопул формэрий компетенцелор граматикале дес утилизез
    Метода фигуративэ.
    Есте о методэ че констэ ын репрезентаря принтр-о фигурэ а мэримилор некуноскуте ши фиксаря ын ачест десен а релациилор ынтре еле.
    Фигура репрезинтэ о скематизаре а енунцулуй, пентру а се пэстра ын атенцие тоате аспектеле конкрете. Фолосинд диферите методе апликативе ла студиеря граматичий ынвэцэторул ымпреунэ ку елевий симт невоя сэ-шь апропие материя датэ де о фигурэ, десен, ун модел, каре сэ оглиндяскэ аспектул конкрет ал темей. Дакэ копилул есте ла ынчепут де друм, десенул, фигура, скема есте кыт май детайлатэ, яр пе мэсурэ че ел ышь формязэ унеле причеперь ши деприндерь, фигура девине кыт май абстрактэ, кыт май скематикэ, принзынд ын кадрул моделулуй нумай есенциалул.

  • Ла

    22 слайд

    Ла ореле де литературэ, фолосеск диаграма Venn, каре констэ ын компараря а доуэ ноциунь.
    Ку ажуторул ачестей диаграме, ефектуэм идентификаря елементелор комуне, идентиче ши а челор че ле диференциязэ. Се реализязэ прин доуэ черкурь каре се интерсектязэ. Зона де интерсекцие, конституинд елементеле комуне. Контрибуе ла дезволтаря капачитэций де анализэ ши синтезэ а елевилор, ле оферэ о имажине кларэ, ложикэ асупра релациилор каре се пот стабили ынтре диферите ноциунь лингвистиче.
    Фолосеск ачастэ диаграмэ:
    — ла компараря а доуэ персонаже (дес. № 1);
    — ла компараря а доуэ алфабете
    (алфабетул молдовенеск ку алфабетул русеск), идентификэм партикуларитэциле ачестор алфабете;
    — ла компараря аджективелор проприу-зисе ку аджективеле деривате;
    — ла компараря а доуэ пэрць де ворбире (адвербул ку аджективул).

  • Ын

    23 слайд

    Ын прочесул де ынвэцэмынт десеорь фолосеск дескриеря — модалитатя де презентаре аналитикэ ын база обсервацией.
    О дескриере коректэ, кларэ, контрибуе ла ынцележеря интуитивэ, ла рецинеря ку ефорт миним а кунош-
    тинцелор. Де ачея пентру а карактериза ун персонаж, де екземплу, бэтрынул татэ дин «Фарфурия де лемн» де Траян Дорз, фолосеск метода дескриерий ку ажуторул табелулуй.

  • Пэлэрииле

    24 слайд

    Пэлэрииле гындитоаре демонстрязэ презенца диферитор типурь де
    гындире ла елевь ши ый детерминэ сэ-шь скимбе перспектива де гындире,
    луынд ын ведере ши алте опиний. Фиинд техникэ интерактивэ, стимулязэ
    креативитатя партичипанцилор, каре се базязэ пе интерпретаря де ролурь
    ын функцие де пэлэрия алясэ.
    Авантаже: дезволтэ компетенцеле интелиженцей лингвистиче, ложиче ши интерперсонале.
    Методоложия: класа се ымпарте ын 6 групурь.
    Пэлэрия албастрэ кларификэ. Ачеста есте лидерул, чел каре кондуче
    жокул. Есте пэлэрия респонсабилэ де контролул демерсурилор.
    Пэлэрия албэ информязэ, есте повеститорул каре редэ пе скурт конци-
    нутул текстулуй.
    Пэлэрия рошие есте психологул каре ышь експримэ сентиментеле фацэ
    де персонажеле ынтылните. Спуне тот че симте.
    Пэлэрия нягрэ есте критикул, песимистул каре апречиязэ негатив лу-
    круриле. Ел идентификэ грешелиле.
    Пэлэрия верде женерязэ идеиле ной ши ефортул, есте гындиторул каре
    оферэ солуций алтернативе.
    Пэлэрия галбенэ есте креаторул, симболул гындирий позитиве ши кон-
    структиве, ел креазэ финалул. Адуче бенефичий креативе.

  • Чел

    25 слайд

    Чел май дес утилизез метода проектулуй. Проектул репрезинтэ „о методэ комплексэ де евалуаре, индивидуалэ сау де груп, рекомандатэ професорилор пентру евалуаря сумативэ.” Елабораря проектулуй нечеситэ о периоадэ май маре де тимп (кытева зиле сау кытева сэптэмынь) ши поате фи сарчинэ де лукру индивидуалэ сау де груп.
     

  • Рефлекция:

    26 слайд

    Рефлекция: Техника: «Скелетул речензией».
    — Скриець ынтр-о сингурэ пропозицие деспре че се ворбеште ын текст;
    — Скриець ынтр-о експресие идея текстул;
    — Скриець ынтр-ун кувынт че информацие концине текстул;
    — Пречизаць кулоаря ку каре асочиаць концинутул текстулуй;
    — Нотаць чел май импортант аспект ал текстулуй.
      Рефлекция. Техника:
    « Картя де визитэ а оперей литераре».
         Комплетаць скема:
    — Титлул­­­­­­­­­;
    — Ауторул;
    — Женул литерар;
    — Спечия литерарэ;
    — Тема;
    — Идея;
    — Персонажеле.

  • ЫНКЕЕРЕ

    27 слайд

    ЫНКЕЕРЕ
    Ну екзистэ техничь сау методе каре сэ формезе ын мод ексклузив о компетенцэ сау алта; ну екзистэ ун мод универсал де апликаре.
    О техникэ ну поате фи ла фел де ефичиентэ пентру тоць елевий. Дар авантажул тутурор техничилор активе сау интерактиве, карактерул лор флексибил; еле пот фи адаптате ла орьче темэ, контекст де ынвэцаре, груп де елевь. Резултатул утилизэрий диферитор форме ши прочедее де дезволтаре а ворбирий орале ши скрисе депинде мулт де мэестрия професионалэ а ынвэцэторулуй
    Ной, требуе сэ менцинем атмосфера де жок, импликынду-не ку такт, лэсынду-ле либертатя де акциуне, лэсынду-й
    сэ рэмынэ копий кыт май мулт тимп. Ла рындул ностру поате вом реуши сэ пэстрэм ын суфлет копилул каре ам фост кындва, дар ши букурия дин окь ши де пе фецеле челор пе каре требуе сэ-й ынвэцэм сэ девинэ оамень, май марь ши поате май бунь декыт ной

  • БИБЛИОГРАФИЕ

    28 слайд

    БИБЛИОГРАФИЕ
     
    1. Габужа Д.А., Кончепция де предаре-ынвэцаре а лимбий молдовенешть ын школиле алолингве ши Стандартул де Стат ла дисчиплина датэ.
    2. Диоченко В.С., Сотрудничество в обучении, М., Просвещение, 1975
    3. Ильин Е.И., Рождение урока, М.,Педагогика, 1986
    4. Корницэ Г., Методеле предэрий ши ынвэцэрий лимбий ши литера- турий молдовенешть
    5.Лазарев Т.В.«Образовательные технологии новых стандартов. Часть 1 Технология АМО» Петрозаводск “Verso”, 2012 г.
    6. Ревиста Народное образование, №№ 1,10 1990
    7. Ревиста Булетин педагожик Нистрян, №1 2000
    8. Ревиста Педагогический вестник Приднестровья, №№2-4 1997; №2 1995
    9. Шкьопу К., Креативитатя ла ореле де литературэ ромынэ, Л.Ромынэ, 1996.
    10. Электронная книга «Копилочка Активных методов обучения» 
    http://moi-universitet.ru/ebooks/AmoBook/amobook/
     

  • Мулцумеск

    29 слайд

    Мулцумеск
    пентру атенцие !


Поделиться статьей
Автор статьи
Анастасия
Анастасия
Задать вопрос
Эксперт
Представленная информация была полезной?
ДА
60.87%
НЕТ
39.13%
Проголосовало: 1536

или напишите нам прямо сейчас:

Написать в WhatsApp Написать в Telegram

ЯТТС-Рекомендации по написанию отчета по учебной и производственной практики-Гостинечное дело

Поделиться статьей

Поделиться статьейПоделиться статьей Автор статьи Анастасия Задать вопрос Эксперт Представленная информация была полезной? ДА 60.87% НЕТ 39.13% Проголосовало: 1536


Поделиться статьей

ЮУрГУ-вопросы

Поделиться статьей

Поделиться статьейПоделиться статьей Автор статьи Анастасия Задать вопрос Эксперт Представленная информация была полезной? ДА 60.87% НЕТ 39.13% Проголосовало: 1536


Поделиться статьей

ЮУГУ-Отчет_ПП-Машины непрерывного транспорта

Поделиться статьей

Поделиться статьейПоделиться статьей Автор статьи Анастасия Задать вопрос Эксперт Представленная информация была полезной? ДА 60.87% НЕТ 39.13% Проголосовало: 1536


Поделиться статьей

ЮУГУ- Курсовой проект по электронике

Поделиться статьей

Поделиться статьейПоделиться статьей Автор статьи Анастасия Задать вопрос Эксперт Представленная информация была полезной? ДА 60.87% НЕТ 39.13% Проголосовало: 1536


Поделиться статьей

ЮУГУ-ВКР-Обеспечение требований охраны труда на рабочем месте слесаря-ремонтника 5 разряда

Поделиться статьей

Поделиться статьейПоделиться статьей Автор статьи Анастасия Задать вопрос Эксперт Представленная информация была полезной? ДА 60.87% НЕТ 39.13% Проголосовало: 1536


Поделиться статьей

или напишите нам прямо сейчас:

Написать в WhatsApp Написать в Telegram
Заявка
на расчет