Урок по теме Знаменитые британские музыканты
Аллайгаджиева Альбина Гаджикурбановна учитель английского языка
ЦЕЛИ УРОКА:
- формирование социокультурной компетенции обучающихся через интеграцию музыки и иностранного языка, участие в диалоге культур;
- развитие интеллектуальных умений обучающихся, в частности, языковой и речевой наблюдательности к познавательно-поисковому творчеству и дальнейшему саморазвитию мотивационной сферы;
- приобщение обучающихся, к общечеловеческим ценностям.
ЗАДАЧИ УРОКА:
1. Учебный аспект:
- развитие лексических навыков говорения;
- совершенствование грамматических навыков (Present Simple, Past Simple, Preset Perfect);
- развитие речевых умений в диалогической и монологической речи на основе творческого использования усвоенного ранее материала в новых ситуациях общения;
- систематизация, обобщение и закрепление пройденного материала;
- тренировка в аудировании, говорении (диалогическая и монологическая речь);
- расширение словарного запаса;
- совершенствование техники чтения;
- практика в оформлении мини-проекта с использованием компьютерных технологий.
2. Познавательный аспект:
- познакомиться с музыкальной жизнью страны изучаемого;
- расширить знания о жанрах музыкального искусства Великобритании;
- создать мотивацию стремления узнать о популярности этих жанров в России.
3. Развивающий аспект:
- готовность к решению усложняющихся речемыслительных задач, требующих от обучающихся интеллектуальных, поисковых усилий;
- развитие способностей к сравнению, анализу, обобщению, логичности к восприятию грамматических структур и их использованию;
- формирование репродуктивных и продуктивных речевых действий;
- развитие речевых, творческих способностей;
- развитие творческой деятельности, памяти, языковой догадки, воображения, способности логически излагать, работать в парах.
4. Воспитательный аспект:
- воспитывать положительное отношение к британской культуре и чувство национальной самобытности;
- побуждать к более глубокому осознанию своей родной культуры;
- осознать огромное значение музыки в жизни человека.
5. Сопутствующие задачи:
- скрытый контроль уровня сформированности речевых умений, развитие умений работать в парах.
Методы: частично-поисковый,наглядный.
ТСО:
- Мультимедийный проектор.
- Компьютерная презентация “Famous British Musicians” (Microsoft PowerPoint)
Ход урока
I. Организационный момент.
II. Речеваязарядка.
I think it’s impossible to escape from music, even if we wantto. It sounds in every high-street shop, hisses horribly from other people’sstereos on public transport and blasts out of open car windows.
But in my opinion most people assume that musical tastes aresubjective – that one person will like hip-hop, while another prefers classicalmusic.
Today we are going to learn more about the best musicians of theworld. What is the word “musician” associated with? (Рисунок 1)
- What outstanding composers can you name?
- Where are they from?
- What are they famous for?
- What musical pieces does their prolific heritage include?
- “Music is the universal language of the world.” H. Longfellow How do you understand Longfellow’s words?
III. Развитие речевых умений в диалогической речи.
(Student 1 – a British lover of classical music, Student 2 – atourist from some European country)
Компьютерная презентация“Famous British Musicians” (Microsoft PowerPoint) Слайды 1-3
1. Greet your partner and introduce yourself.
2. Say that you are interested in classical music and ask him ifhe can tell you about Henry Purcell.
3. Ask your partner about Purcell’s biography.
4. Express your wish to learn more about his musical heritage.
5. Ask if he has ever listened to his opera.
6. Thank him for interesting information
IV. Развитиенавыков аудирования (текст“B.Britten”) с опоройна наглядность.
Компьютерная презентация“Famous British Musicians” (Microsoft PowerPoint) Слайды4-11
Fill in the table:
(Edward) Benjamin Britten
Britten was born at the family home in Lowestoft, Suffolk,England on the 22nd of November in 1913. His father was a dentist. He was theyoungest of four children, with a brother Robert and two sisters Barbara andBeth. He was educated locally, and studied, first, piano, and then, later,viola, from private teachers.
He began to compose as early as 1919, and after about 1922,composed steadily until his death. After two years at Greshams School, heentered the Royal College of Music in London (1930) where he studiedcomposition with John Ireland and piano with Arthur Benjamin. During his stayat the RCM he won several prizes for his compositions.
He completed a choral work; A Boy was Born, in 1933.
From about 1935 until the beginning of World War II, Britten dida great deal of composing for the GPO Film Unit, for BBC Radio, and for smalltheater groups in London.
In the spring of 1939, Britten and Pears sailed for NorthAmerica.
During the early 40s, Britten produced a number of works,outstanding among them the Hymn to St. Cecilia, A Ceremony of Carols, SevenSonnets of Michelangelo, Serenade. Peter Grimes was completed in 1945 and hadits premiere on June 7 of that year by the Sadlers Wells Opera Company. Otheroperas appeared regularly in the ensuing years: The Rape of Lucretia (1946),Albert Herring (1947), The Little Sweep (1949), Billy Budd (1951) Gloriana(1953), The Turn of the Screw (1954), Noyes Fludde ((1957), A MidsummerNights Dream (1960) Curlew River (1964), The Burning Fiery Furnace (1966), TheProdigal Son (1968) Owen Wingrave (1970) [for television], and finally Death inVenice (1973).
Amongst these works, the Britten catalog contains numerous otherimportant compositions in other forms. Notable among themare:
- Young Persons Guide to the Orchestra
- The Holy Sonnets of John Donne
- The Beggars Opera
- Spring Symphony
- Winter Words
- War Requiem
There are numerous other works including chamber music, songs,folk song arrangements, and choral works.
Britten was awarded the Order of Merit in March 1965; he wascreated a Life Peer, Baron Britten of Aldeburgh in the County of Suffolk, inthe Queens Birthday Honours List in 1976.
He died at his home in Aldeburgh, Suffolk, on 4 December 1976and is buried in the churchyard of the Aldeburgh Parish Church. His colleaguesPeter Pears and Imogene Holst, co-founders with BB of the Aldeburgh Festival,lie in adjacent graves.
Date of birth |
|
Place of birth |
|
Musical instruments he played |
|
Began composing music |
|
Musical education |
|
The famous singer he made friends with |
|
His favourite Russian musicians |
|
His prolific musical heritige |
|
Festival he founded |
|
Date of death |
|
Place he is buried in |
|
Awards |
|
V. Развитие речевых умений в монологической речи.
Speak about B. Britten according to the slides 4-11
VI. Домашнее задание.
Компьютерная презентация “Великие музыканты”