Конкурснаяигровая программа
«Клублюбителей Шекспира»
БушуеваМарина Ивановна, учитель английского языка МБОУ СОШ №73 города Кирова;
ПахомовскаяНаталья Вампиловна, учитель английского языка МБОУ СОШ №73 города Кирова.
Мы хотимпредложить Вашему вниманию внеклассное мероприятие, посвящённое жизни итворчеству великого английского поэта и драматурга Уильяма Шекспира дляучащихся 9-11 классов в игровой форме. В данной игре могут участвовать каккоманды одного класса, так и команды разных классов.
Даннаяконкурсная игровая программа способствует достижению различных целей.
Образовательные:
1) расширитькругозор учащихся и повысить их интеллектуальный уровень за счёт знакомства склассиком английской литературы;
2) закрепитьзнания зарубежной литературы посредством английского языка.
Развивающие:
1) формироватьмотивацию к изучению английского языка и культуры англоговорящей страны;
2) развиватьвнимание и восприятие, слуховую память, мышление, воображение и способность каналитической деятельности.
Практические:
1) создатьусловия для формирования умений учащихся участвовать в обсуждении на основеполученных знаний по теме «Шекспир и его творчество»;
2) организоватьмонологические выступления учащихся по теме «Быть или не быть».
Воспитательные:
1) воспитатьчувство уважения и интереса к культуре страны изучаемого языка;
2) развиватьэстетический вкус.
Также,по нашему замыслу, в ходе подготовки этой игры были поставлены следующиезадачи:
1) развиватьмежпредметные связи с дисциплинами «Литература», «Музыка» и «МХК»;
2) развиватьнавыки литературного перевода;
3) развиватьнавыки говорения, аудирования в процессе творческого общения в группе.
Оснащение:
Презентация,фильмы, портрет Шекспира, костюмы к сценке из пьесы «Ромео и Джульетта»,музыкальное оформление, синтезатор, мультимедийный проектор, выставка книгШекспира на русском и английском языках.
Сценарийконкурсной игровой программы
«Shakespeare’s LiteraryClub».
Ученикчитает наизусть 130 сонет Шекспира на фоне музыки. (Guild Wars 2ost-79.Fear Not This Night by Jeremy Soule (piano version).
Приложение 1 и приложение 2.
My mistress eyes are nothing like the sun;
Coral is far more red than her lips red;
If snow be white; why then her breasts are dun;
If hairs be wires, black wires grow on her head.
I have seen roses damasked, red and white,
But no such roses see I in her cheeks,
And in some perfumes is there more delight
Than in the breath that from my mistress reeks.
I love to hear her speak, yet well I know
That music hath a far more pleasing sound;
I grant I never saw a goddess go —
My mistress when she walks treads on the ground.
And yet, by heaven, I think my love as rare
As any she belied with false compare.
Ведущий: Ladies andgentlemen, dear guests! You have heard the 130th Sonnet written bythe greatest poet in the world literature. Our event is devoted to one of themost famous playwright in the world – W. Shakespeare. I hope all of you willtake an active part in our literary meeting.
1. The first video — task
Watchthe film “The Life of William Shakespeare”, find out some facts from theShakespeare’s biography and answer the following questions
См. видео: https://www.youtube.com/watch?v=VcwSLtSW44Q
(Послепросмотра фильма команды получают карточки с вопросами, на которые они должныответить). См. приложение 4.
1. When was Shakespeareborn? ( in 1564)
2. Where did he spendhis childhood? (in Stratford – on –Avon)
3. What school did Shakespeareattend? (Grammar school)
4. What was hiswife’s name? (Ann Heathway)
5. What was his firstchild’s name? (Susanne)
6. Where were his playsperformed?(Globe theatre)
7. At what age did Shakespeare die?( at the age of 52)
8. What is the mostpopular tragedy of Shakespeare? ( “Hamlet”)
9. Whose song haveyou heard in this film? (Ophelia’s song)
2.The second video-task
Shakespearewrote a lot of plays and 154 sonnets. Now watch the scenes from well-knownworks created by Shakespeare and guess the tittles of his tragedies and comedies.
Приложение3.
(Командыполучают карточки с названиями пьес, в которых они во время просмотрапроставляют номер показанного отрывка). См. приложение 5 .
1. «Twelfth Night»
2. «Othello»
3. «Romeo and Juliet»
4. «The Comedy ofErrors»
5. «A MidsummerNight’s Dream»
6. «Hamlet, Prince ofDenmark»
7. «TheTaming of the Strew»
8. «King Lear»
Listento the dialogue from the tragedy “Romeo and Juliet” read by students of the 10thform.
JULIET Ayme!
ROMEO Shespeaks:
O, speak again,bright angel! for thou art
As glorious tothis night, being o`er my head
As is a wingedmessenger of heaven
Unto thewhite-upturned wondering eyes
Of mortals thatfall back to gaze on him
When he bestridesthe lazy-pacing clouds
And sails upon thebosom of the air.
JULIET O Romeo,Romeo! wherefore art thou Romeo?
Deny thy fatherand refuse thy name;
Or, if thou wiltnot, be but sworn my love,
And I`ll no longerbe a Capulet.
ROMEO [Aside]Shall I hear more, or shall I speak at this?
JULIET `Thisbut thy name that is my enemy;
Thou art thyself,though not a Montague.
What`s Montague?It is nor hand, nor foot,
Nor arm, nor face,nor any other part
Belonging to aman. O, be some other name!
What`s in a name?That which we call a rose
By any other namewould smell as sweet;
So Romeo would,were he not Romeo call`d,
Retain that dearperfection which he owes
Without thattitle. Romeo, doff thy name,
And for that namewhich is no part of thee
Take all myself.
3.The third task
Everybodyknows the most popular Hamlet’s phrase “To be or not to be — that is thequestion”
Andnow you must solve this complicated problem in different ways. You have only two minutes to decide this question.
Каждаягруппа в качестве домашнего задания приготовила эссе на темы
“Tobe or not to be a teacher”;
“Tobe or not to be the English language at school”;
“Tobe or not to be this game”;
“Tobe or not to be a fan of Shakespeare”.
Учащиесясами выбирали темы, и один представитель от каждой команды представлял её втечение 2 минут.
4.The fourth task
I’msure the phrase “to be or not to be” is known to all people. Do you know otherpopular quotes?
Couldyou translate them into Russian?
(Командыполучают карточки с фразами, которые они должны перевести).
См. приложение 6.
1.Love isblind.
2.Brevity is the soul of wit.
3.Ifmusic be the food of love, play on.
4.Altthe worlds a stage,and all the men and women merely players..
5.Somethingis rotten in the state of Denmark.
6.Lord,what fools these mortals be!
7.Howsharper than a serpents tooth It Is to have a thankless child.
8.«The beginning at the end».
Atthe end of our game let’s sing the song “My Name is Shakespeare”.
См.приложение 7.
(Каждыйиз присутствующих получает слова песни, включается фонограмма, и все подпевают).
AdmireShakespeare’s masterpieces in English and in Russian!
Readbooks (prose and poetry) and your life will be enriched!
Andnow our jury will announce the results of our competition.
AllWell that End well!!!
Литература:
1. William Shakespeare. Tragedies. Антология. КАРО,Санкт-Петербург, 2005.
2.Журнал «Иностранные языки в школе»№4,1996.
3.Степанов С. Шекспировы сонеты или Игра в Игре. СПб, Амфора,2003.
4.Шекспир У. Сонеты на английском языке с параллельным русскимпереводом. Составитель А.Н. Горбунов, М.,Радуга,1984.
Интернет-ресурсы:
1.http://www.lyricsmode.com/lyrics/h/horrible_histories/william_shakespeare_song.
2. http://www.youtube.com/watch
Приложение4
1. When was Shakespeare born? 2. Where did he spend his childhood? 3. What school did Shakespeare attend? 4. What was his wife’s name? 5. What was his first child’s name? 6. Where were his plays performed? 7. At what age did Shakespeare die?
8. What is the most popular tragedy of Shakespeare?
9. Whose song have you heard in this film?
|
|
Приложение5
1. «Twelfth Night» 2. «Othello» 3. «Romeo and Juliet» 4. «The Comedy of Errors» 5. «A Midsummer Night’s Dream» 6. «Hamlet, Prince of Denmark» 7. «The Taming of the Strew» 8. «King Lear»
|
|
Приложение6
1.Love is blind 4.Alt the worlds a stage, and all the men and women merely players 5.Something is rotten in the state of Denmark 6.Lord, what fools these mortals be! 7.How sharper than a serpents tooth It Is to have a thankless child 8. «The beginning at the end».
|
|
Приложение7
My name is Shakespeare, William My way with words amazes me Oh, Youve got the be cruel to be kind Seen better days (Thats one of his) May seem kind of scary Quality of mercy is not strained This is the short and long of it
|
I wrote The Queens English Its Greek to me (Thats a Shakespeare line) Dont call me flakey I was the greatest, I was ace If music be the food of love, play on Et tu, Brute (Did you ever know?) High time, Lie low Dooby, dooby, dooby
|