Муниципальноебюджетное образовательное учреждение
«Средняяобщеобразовательная школа № 59 им. А.Г. Николаева»
Махачкала 2023г.
План-конспектурока по внеурочной деятельности
натему:
«Профессии и род деятельности.»
Цель урока:Совершенствование лексических навыков чтения. Способствоватьформированию навыков устной речи по теме «Профессии».
Задачиурока:
Обучающая задача:
— Отработатьлексику, навыки поискового чтения, учить применять полученные знания;
— Совершенствоватьпроизносительные навыки.
— Учитьдифференцировать в речи вопросы Who is he? What is he?
— Активизировать вречи лексические единицы предыдущего урока.
— Формироватьнавыки чтения с поиском заданной информации.
— Познакомить сновыми лексическими единицами.
— Способствоватьформированию навыков монологического и диалогического высказывания по темеурока.
Развивающаязадача:развивать лингвистическую догадку, развивать коммуникативные навыки, внимание, память,развивать самостоятельность мышления, развивать воображение.
Воспитательнаязадача:Воспитывать уважительное отношение к различным видам профессиональнойдеятельности, воспитывать умения работать в группах и индивидуально,формировать профессиональную ориентацию обучающихся.
Тип урока:комбинированный
Формыработы:фронтальная, индивидуальная, групповая, коллективная
Оборудование: доска,раздаточный материал.
Ходурока.
1. Организационныймомент.
Учительприветствует обучающихся, интересуется их настроением, спрашивает, какоесегодня число.
— Hellodear pupils! I’m glad to see you!
— Howare you today?
— Whatdate is it today?
2. Фонетическаязарядка.
Teacher:- So today we are going to speak about jobs.
-There are a lot of tongue twisters where professions are mentioned.
— Doyou remember any of them?
P1:How many cookies could a good cook cook?
P2:A fisherman wished a good fish/
P3:She saw Sheriff’s shoes on the sofa.
P4:Rony the warrior and Roger the warrior was very brave.
P5:The Queen in green screamed.
P6:Singer Sammy sang songs.
P7:Editor Eddy edited it.
3. Активизацияречевой деятельности.
“Игра в мяч”(фронтальная работа)
Учитель бросаетобучающимся мячик и называет слово, которое, по его мнению, может описать туили иную профессию. Если обучающийся согласен, что данное слово действительно описываетпрофессию, то он говорит «True», если нет – «False».
Let’s play ball. Ithrow you a ball and say a word which can describe a profession. If you agree –you should say “True”, if you don’t – say “false”.
Прилагательные: interesting,beautiful, boring, stressful, tiring, well-paid, dangerous, exhausting, т.д.
4. Аудирование.
— I see, you knowthe vocabulary. I think you deserve a present.
— It will be anice song. Listen to it.
— Do you like it?
— How manyprofessions are mentioned in this song?
— Let’s repeatthem.
— Some jobs arewell known to you but some are new ones.
— Look at thepicture. What is he?
— He is a farmer. и т.д. (a doctor, ateacher, a dentist)
— Now new jobs.Repeat after me:
a tailor
a babysitter
a plumber
a fireman
— We’ll listen tothis song once again.
— But beforelistening I’ll give you papers with tasks.
— Try to completethem during and after listening the song.
5. Физкультминуткадля снятия мышечного утомления.
— Isee that you are a bit tired.
-Let’s do some physical exercises in order to relax and you’ll be fresh again ina minute.
Fivelittle gentlemen
Goingfor a walk.
Fivelittle gentlemen
Stopfor a talk.
Alongcame five ladies
Theystood all together
Andthey began to dance.
6. Сопоставитьописание и название профессии (индивидуальная работа):
A… catchescriminals. (policeman)
A… drives a car. (driver)
A… plays in theorchestra. (musician)
A… takes photos.(photographer)
An… acts in films.(actor)
A… produces food.(farmer)
A… controls thefinances. (accountant)
7. Совершенствованиенавыков монологической и диалогической речи.
— Weknow people of different professions: a doctor, a teacher,
anengineer, a salesperson, a librarian, a businessman and others.
-These professions are very important because we can’t do without these
people.
-They do different and useful work.
-Now I want you to make a presentation of your projects
aboutjobs you like.
— Ourpupils made projects.
-We’ll try to guess them. You are welcome!
P1. I want to helppeople. I would like to work at a hospital. It’s our family
tradition. Mygrandfather was a surgeon. He had many patients. He operated them.
I respect mygrandfather. And I like his profession. I have a dream to be… (doctor)
P2. I like towatch TV, to listen to the radio, to read newspapers and
magazines. It isinteresting to meet and speak with people. I want to know what is
going on in theworld. Sometimes I take part in publishing school newspaper. So, I want to be a…(journalist)
P3. Hi! I want totell you about profession of my dream. It is interesting and
romantic. I willwork in the sky in a big white plane. There will be many
passengers. I willhelp people to travel and see new places. Do you guess?
P4. My parentshave a large library. I like reading books. My favorite
subject isliterature. My beloved writers are Mark Twain and Jack London. I have
a dream. I want towork with many books and give them to people. My future
profession is…(librarian)
P5. I likechildren. I like to write on the blackboard. My dream is to work at
school. I want tohave my own classroom with desks, chairs, flowers/ posters. I
like to read andtell stories. I want to wear elegant clothes and high heels.
P6. Hi! I want totell you about my future profession. People of this
profession arestrong and brave. They work hard. They help people in difficult
situations. Likesport. I want to be very strong. I can do many things. My dream
is to help peopleby day and at night What is my future profession?
P7. I likeanimals. I have a cat and a hamster at home. But I would like to
have many animals.I will feed them, clean and brush them. They are interesting,
kind and cleverlike people. But I don’t want to be animal doctor. I want to be…(zookeeper)
8. Закрепление(работа в группах, поисковое чтение).
Класс делится на 3группы, каждой дается по одному тексту, который надо перевести, в котором даноописание профессии. Затем группы обмениваются информацией. Каждая группапредставляет профессию, не называя ее, остальные должны догадаться.
В то же времянеобходимо найти положительные и отрицательные черты профессии, какимикачествами должен обладать представитель данной профессии. Один человек откаждой группы дает оценку вслух.
I would like to become … because…
I wouldn’t like tobecome … because…
9. Запись домашнегозадания.
Подготовитьмонологическое высказывание, в котором нужно дать характеристику своей будущейпрофессии.
На 3 балла -написать рассказ 7-8 предложений (основа есть в учебнике);
на 4 балла-рассказать о своей будущей профессии 7-8 предложений;
на 5 баллов –рассказать о своей будущей профессии, почему выбрал(а) (10-12 предложений).
10. Подведение итоговурока, выставление оценок.
Учитель благодаритвсех за проделанную работу, вслух знакомит с полученными оценками.
— Thank you foryour work, children.
— You have done agood job.
— And after theend of the lesson give me your diaries, please. I’ll give you good marks.
— Goodbye!
