Описание презентации по отдельным слайдам:
-
1 слайд
Лексикул.
Мижлоачеле де ымбогэцире а вокабуларулуй актив ал елевилор дин шкоала алолингвэ.
А ындеплинит: Тоницой Татьяна Ивановна
ынвэцэтоаре де лимбэ молдовеняскэ ши литературэ
а ИМЫ «ШМЖ №1 дин орэшелул Красна -
2 слайд
К.Д.Ушинский скрия:
« Чине динтре ной н-а обсерват, кэ ын мемория ноастрэ май трайник се пэстрязэ ачеле имажинь, пе каре ле-ам сесизат прин контемпларе ши де ачастэ илустрацие, каре с-а ынтипэрит ын мемория ноастрэ ушор ши трайник фиксэм кяр ши челе май абстракте идей, пе каре ле –ар фи уйтат демулт.. Даци-й копилулуй сэ ынвеце 5 кувинте некуноскуте ши ел се ва кинуи фоарте мулт тимп ши дежяба, дар арэтаци – й илустраций ши фэрэ марь ефортурь ва ынвэца 20 де кувинте де аша фел». -
3 слайд
Лексик
се нумеште тоталитатя кувинтелор динтр-о лимбэ. Синонимул релатив ал терминулуй
«лексик» есте «вокабулар».Скопул ачестей лукрэрь есте де а формула принчипалеле методе де активаре а лексикулуй каре контрибуе ла екстиндеря вокабуларулуй елевилор ла лекцииле де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ ын шкоала алолингвэ;
Че есте лексик? -
4 слайд
Субьектул де студиу есте лексикул лимбий ши литературий молдовенешть , активаря луй ын прочесул де предаре-ынвэцаре
Обьектул де студиу констэ ын екстиндеря лексикулуй прин диферите мижлоаче де ымбогэцире а вокабуларуйлуй актив ал елевилор дин шкоала алолингвэ. -
5 слайд
Тоталитатя кувинтелор уней лимбь
формязэ вокабуларул.банкэ кает карте елев
шкоалэ копак аерПентру предаря комуникэрий орале ши скрисе ла шкоалэ, се дистинг доуэ стратурь де вокабулар:
1. Вокабуларул пе каре елевий ыл стэпынеск пентру утилизаре атыт ын комуникаря оралэ, кыт ши ла читире;
2. Вокабуларул ку каре сынт интродушь елевий ши пе каре ыл ынвацэ ши ыл ынцелег кынд читеск ши аскултэ -
6 слайд
2. Маса вокабуларулуй есте алкэтуитэ дин кытева групурь лексикале ши ануме:
а) архаисмеле;
б) неоложисмеле;
в) кувинтеле режионале;
г) жаргоанеле… -
7 слайд
Лексикул лимбий се ымпарте ын:
Фондул лексикал принчипал сау вокабуларул фундаментал. Ачесте кувинте се дистинг прин:
а) стабилитате (касэ, ом, а лукра);
б) сынт куноскуте пе ынтрег териториу;
в) ау о маре капачитате де дериваре (ом,
омение, оменеште, оменеск, оменос,
неоменос);
г) денумеск сау експримэ челе май импортанте
обьекте, ноциунь ши релаций; -
8 слайд
Мижлоачеле де ымбогэцире а вокабуларулуй сынт:
.
интерне
екстерне -
9 слайд
Интерне
дериваря
компунеря
(бинефэкэтор)
скимбаря валорий граматикале
(Ел аре ун кыне рэу, каре мушкэ рэу пе орьчине. Рэул вине пе неаштептате.) -
10 слайд
Mijloace interne
Derivarea este mijlocul intern de îmbogăţire a vocabularului prin care se obţin cuvinte noi cu ajutorul unor sunete sau grupuri de sunete aşezate la începutul ori la sfârşitul rădăcinii unui cuvânt de bază. Cuvintele astfel obţinute se numesc derivate
Rădăcina (radicalul) este alcătuită din sunetele comune cuvântului de bază şi derivatelor lui , ea fiind totodată şi purtătoarea de sens a acestora.
Prefixele sunt sunete sau grupuri de sunete adăugate înaintea rădăcinii spre a forma cuvinte noi.
Sufixele sunt sunete sau grupuri de sunete adăugate după rădăcină spre a forma cuvinte noi.
Tema cuvântului este o îmbinare de morfeme.
N.B. În lipsa oricărui sufix tema este egală cu rădăcina. -
11 слайд
Дериваря
ку префиксе – десфаче, префаче, рефаче
ку суфиксе – фэкэтор, фэкэтурэ
парасинтетикэ
(ку префикс ши суфикс) – префэкэтор -
12 слайд
Derivarea cu prefixe
-
13 слайд
Derivarea cu sufixe
Criterii de clasificare a sufixelor
1. morfologic : are în vedere partea de vorbire care a rezultat prin derivare
substantivale :-ărie, -et, -ime, -iţă, -oi, -uţ, etc.
adjectivale : -esc, -ic, — ior, -iu, -ui, etc.
verbale : -a, -ea, -e, -i, -î.
adverbiale : -eşte, -işor, -âş, etc.
numerale : -ime, etc.
2. semantic : după sensul cuvântului nou creat -
14 слайд
Екземпле де ымбогэцире а вокабуларулуй прин дериваря ку суфиксе ши префиксе; ши скимбаря валорий граматикале.
Анекса № 1
-
15 слайд
Метафора:
“фок че арде”
“Лимба ноастрэ”
“дойна дорурилор ноастре”
“о комоарэ”
“нумай кынтек”
“граюл пыний” -
16 слайд
-
17 слайд
-
18 слайд
-
19 слайд
