В.П.Николай,
ынвэцэтоаре де лимбэ (офичиалэ)
ши литературэ
ИДЫ «Шкоала де базэ медие русэ №5»
орашул Рыбница,РМН
ПРОБЛЕМА ЕКОЛОЖИЕЙ
Охрана окружающей среды сталаодной из самых острых проблем человечества. Пришло время воспитывать детей не встарой потребительской традиции «отложения среды», а в совершенно иномсосуществовании в гармонии с природой, в психологической подготовке защищатьсвои духовные ценности везде и всегда.
Ключевые слова: Охрана окружающей среды, острыепроблемы, человечество, воспитание детей, сосуществование в гармонии сприродой, защита их духовных ценностей.
Кувинте кее: протекция медиулуй, проблемеакуте, уманитате, крештеря копиилор, конвьецуире ын армоние ку натура,протежаря валорилор спиритуале але ачестора.
Аерул есте татэлностру. Апа есте мама, пэмынтул есте каса пэринтяскэ.
Фиекаре динтреной аре о патрие маре ши уна микэ. Дар орьунде не-ам наште, Пэмынтул рэмыне ункэмин фрумос, весел ши комун. Де милиарде де ань стрэлучеште ка о микэ стя ынспациул инфинит ал Универсулуй.
Протекциямедиулуй а девенит уна динтре челе май акуте проблеме але оменирий. А вениттимпул сэ едукэм копиий ну ын векя традицие де консум а «депозитэрий медиулуй»,чи ынтр-о конвецуире комплет диферитэ, армониоасэ ку натура, ынтр-о прегэтирепсихоложикэ де а не протежа валориле спиритуале претутиндень ши ынтотдяуна.
Ши ми се паре кэесте нечесар сэ инсуфлэм оаменилор драгостя пентру натурэ, пентру тоатевьецуитоареле, ынкэ де ла о вырстэ фоарте фражедэ. Ши, ын ачелашь тимп, естенечесарэ едукация пентру медиу ши едукация адулцилор.
Ымь аминтеск офразэ дин картя луй Корней Куровски «Де ла дой ла чинч», кынд бебелушул спуне:«Мамэ, уйте, че норой фрумос!». Пентру о персоанэ де трей сау патру ань, тот четрэеште есте фрумос, пентру кэ есте виу! Дар ачест копил, фэрэ ындоялэ, а аузитдежа де ла адулць кэ ун вьерме сау о броаскэ есте «норок».
Прин урмаре,пентру а евита ачастэ дисонанцэ, астфел ынкыт о персоанэ сэ пэстрезе мереу унсентимент де адмирацие пентру натурэ, есте нечесар сэ се офере ши едукациееколожикэ пентру адулць, сэ-й едуче ынтр-о културэ еколожикэ.
Култура еколожикэесте о проблемэ релатив ноуэ, каре а девенит акутэ даторитэ фаптулуй кэуманитатя с-а апропият де криза економикэ глобалэ. Ка урмаре а активитэцийдиструктиве а омулуй, натура с-а конфирмат ку о аменинцаре директэ дедистружере. Дин кауза уней атитудинь нереспонсабиле фацэ де ачеста ши ресурселесале, дин кауза уней ынцележерь инкоректе а локулуй ши позицией сале ынУниверс, деградаря ши диспариция аменинцэ омениря.
Одатэ ку адоптарялежилор РМН «Ку привире ла едукацие» ши «Ку привире ла протекция медиулуй», ауфост креате кондицииле преалабиле пентру кадрул легал пентру формаря унуйсистем де едукацие еколожикэ а популацией. Ачесте документе пропун креаря ынрежиуниле цэрий а унуй систем де едукацие еколожикэ континуэ, а кэруй примэверигэ есте формаря уней културь еколожиче ын рындул копиилор.
Идея кэекзистенца вьеций пе Пэмынт, ар путя фи аменинцатэ де активитэциле економичезилниче але омулуй а девенит ларг рэспындитэ ын а доуа жумэтате а секолулуйтрекут ши а фост ынтымпинатэ ку неынкредере фиряскэ.
Есте греу декрезут кэ Мунка пашникэ поате авя ачеляшь консечинце ка ун рэзбой атомик. Естегреу де имажинат кэ епока стрэлучитоаре а штиинцей, каре а ынчепут ку викторийатыт де промицэтоаре але рациуний, се поате ынкея ынтр-ун мод атыт де абсурд шиигноминиос. Ши токмай деспре аста ворбим.
Не вом менцинепланета локуибилэ? Ачастэ ынтребаре ар требуи сэ не ынгрижорезе пе фиекарединтре ной, пентру кэ вяца копиилор, непоцилор ши стрэнепоцилор ноштри депиндеде модул ын каре о лэсэм дупэ ной ыншине. Есте импортант ка астэзь сэ нупермитем чева пентру каре урмаший ноштри не-ар помени май тырзиу ку ун кувынтрэу.
Де ачея проблемаеколожией есте уна динтре челе май импортанте дин ултима време.
Ши ын вяца мя,еколожия ну есте пе ултимул лок. Трэинд ын орашул Рыбница, обсерв адеся кумоамений Тае фэрэ милэ копачь, полуязэ рыпе ши кяр шанцурь страдале ку дешеурь.Ша ын че с-а трансформат рыул ностру Сухая Рыбница! Дежа есте мик, ярлокалничий ау арункат гуноае песте малуриле сале ын аша мэсурэ ынкыт аратэ каун пырэу каре курже ын мижлокул уней гропь де гуной уриаше. Рыул континуэ сэпрезинте ун перикол еколожик пентру орэшень, яр пе зи че трече ел се трансформэынтр-ун депозит де дешеурь менажере. Ын презент, деши се ынтрепринд акциуньпентру солуционаря проблемелор салубризэрий орашулуй, ситуация ын домениурэмыне а фи алармантэ, яр гуноиштиле неауторизате ну репрезинтэ алтчева декытадевэрате фокаре але унор евентуале експлозий еколожиче. Десеорь, ын апропиерярыулуй се креазэ адевэрате депозите де дешеурь дин стикле ши пунжь де пластик,стикле де Бере, анвелопе ши легуме стрикате, лэсате де оамений каре активязэ ынапропиере. Тоате ачестя дук ла полуаря албией рыулуй. Потривит локуиторилор динзона рыулуй, деши сынт револтаць де старя ачестуй рыу, вина пентру ситуациядатэ о поартэ ей ынсушь.
Апарент, ничунулдинтре оамень ну се гындеште ла кум ва фи орашул ностру песте 20 де ань, че ворлэса урмашилор лор.
Ла ореле класейдесеорь ворбим деспре старя натурий ноастре, кэ тоате вьецуитоареле ау невое депротекция ноастрэ, кэ ной требуе сэ авем грижэ де фиекаре фир де ярбэ, дефиекаре инсектэ. Десигур ну тоць копиий вор цине сяма де сфатуриле ноастре, дардакэ чел пуцин унул динтре ей се гындеште ла атитудиня лор фацэ де натурэ,атунч ну о фачем ын задар.
Диферите попоареау ун обичей – ла наштеря унуй копил ын оноаря луй, сэ плантезе ун копак.Крескынд, ел штие кэ ачеста есте копакул «Луй». «Ал луй» ну есте ын сенсул депосесие, чи ын сенсул де рудение ши фратернитате, аша кум ар фи.
Акум, ын луме, шикяр ын орашул ностру, пробабил кэ ну вець гэси о персоанэ каре сэ декларедескис кэ ну юбеште натура ши ну вря сэ факэ нимик пентру а о пэстра. Тоатэлумя паре сэ ынцелягэ. Дар фиекаре каутэ сэ-шь трансфере респонсабилитатяасупра алтора ши сэ-шь трансфере ындаторириле унуй вечин.
Натура пэмынтулуйесте уна ши фиекаре персоанэ есте афектатэ де неказуриле сале. Мор рыуриле,диспар анималеле ши плантеле ка урмаре а скимбэрилор климатиче? Есте импосибилсэ трансформэм рыуриле ын чимитире де орьче гуной доар пентру кэ ну путем ведятоатэ ачастэ рушине суб апэ. Сынтем ши ной де винэ пентру ачаста. Требуе сэ негындим ла аста. Кум вом трэи фэрэ анимале ши планте: ачестя ау валоарепрактикэ, естетикэ, штиинцификэ, чея че ынсямнэ кэ оамений требуе сэ факэ тотулпентру а превени диспариция орькэрей спечий де планте сау анимале. Скопулностру комун есте сэ салвэм Планета. Натура есте феричиря. Пентру а ну-й липсипе алций де ачастэ феричире, пентру кэ ну нумай ной, чи ши непоций шистрэнепоций ноштри сэ вадэ фрумусеця натурий.
Астэзь, а ворбидеспре еколожие ынсямнэ а ворби ну деспре скимбаря вьеций, чи деспре салваряей.
Авынд о асеменябогэцие, ун асеменя миракол ка о карте, ной, оамений, пур ши симплу ну авемдрептул сэ ну акордэм атенцие еколожией, сэ ну фим импликаць ын трезиря саспиритуалэ.
Натура есте сурсафрумусеций. Артиштий, музичиений, поеций, скрииторий не оферэ материал богат ыначест сенс, пе каре требуе сэ-л фолосим кыт май ларг.
Литература фолоситэ:
2. https://www.ekoloji.com/ro/ekoloji/ekolojinin-onemi/
3. https://ibn.idsi.md/ro/vizualizare_articol/50495
Направление: Состояние и проблемы экологическогообразования (вуз, школа, ДОУ).
Nikolai V.P. The problem of ecology
Environmental protection has become one of themost acute problems of mankind. The time has come to educate children not inthe old consumerist tradition of “depositing the environment”, but in acompletely different coexistence in harmony with nature, in psychologicalpreparation to defend their spiritual values everywhere and always.
Keywords: Environmental protection, acute problems,humanity, raising children, coexistence in harmony with nature, protect theirspiritual values